Mazda MX-30

«Καλοστημένο και ποιοτικό, το ΜΧ-30 βιώνει μια κρίση προσωπικότητας.»

60%
Awesome
  • ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr

Αν η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ήταν μία σχολική τάξη, τότε η Mazda θα ήταν ο μαθητής που κάθεται μόνος του στη γωνίτσα του, ντύνεται με ιδιόμορφο τρόπο χωρίς να τον νοιάζει τι λένε οι υπόλοιποι. Διαλέγει τον δικό του μοναχικό δρόμο, αδιαφορεί για την αδολεσχία των πολλών, κάτι που τον δυσκολεύει στις κοινωνικές συναναστροφές.

Την έχουμε καμαρώσει να παρουσιάζει μοναδικά μοντέλα, που δεν τολμά να κυκλοφορήσει κανένας άλλος κατασκευαστής. Να αναβιώνει μία ολόκληρη κατηγορία (τα θρυλικά roadster με το MX-5), να επενδύει στον wankel κινητήρα επί δεκαετίες όταν κανείς άλλος δεν τον λογίζει για βιώσιμη επιλογή, να επιμένει σε ατμοσφαιρικά μοτέρ μεγάλου κυβισμού όταν οι υπόλοιποι αγκαλιάζουν το downsizing. Τόσες δεκαετίες, άλλοτε βιώνει στιγμές μεγαλείου κι άλλοτε στοιχήματα που δεν της βγαίνουν.

Τώρα παρουσιάζει ένα ηλεκτρικό κάτι-σαν-SUV-αλλά-με-ολίγη-από-κουπέ, το οποίο μαγνητίζει τα βλέμματα και τα κολακευτικά σχόλια. Από μπροστά ξεγελάει το μακρύ καπό, προικιό από την αντίστοιχη θερμική έκδοση.

από μπρος σα V8, από πίσω σαν κουπέ, μην είναι ηλεκτρικό τζιπάκι πόλης;

 

Μέσα είναι ποιοτικό και καλοφτιαγμένο, με ιδιαίτερα υλικά όπως ο φελλός (αναφορά στο παρελθόν της ιαπωνικής εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε το 1920 ως κατασκευαστής φελλών). Σου βγάζει μια premium αίσθηση, η οποία δεν είναι επίπλαστη και επιτηδευμένη, αλλά θαρρείς ότι αναφέρεται κατευθείαν στην ιαπωνική κουλτούρα: ανακυκλωμένα υλικά στην πόρτα, vegan δέρμα στα καθίσματα, όμορφες καλοσχεδιασμένες ραφές στα καθίσματα, έτσι πρέπει να είναι ένα πραγματικά ποιοτικό αυτοκίνητο. Ευτυχώς μάλιστα έχουν αποφύγει τις τσιπιές άλλων ιαπωνικών εταιρειών, όπως η σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης κι η στριγκή κόρνα που μας θυμίζει τα νιάτα μας.

ποιοτικά κι ιδιαίτερα υλικά, με τον φελλό να προκαλεί τις περισσότερες ερωτήσεις από τους φιλοξενούμενους

 

Το πρώτο ηλεκτρικό Mazda προσφωνείται με το βαρύ όνομα ΜΧ. Αντίστοιχη προσπάθεια καπήλευσης της ιστορικής μνήμης είδαμε από τη Ford με την ηλεκτρική Mustang, αλλά εκεί έντυσαν τον βαρύγδουπο τίτλο με σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά. Το αποτέλεσμα είναι ελκυστικό: πρόκειται για το πιο όμορφο και διασκεδαστικό στην οδήγηση ηλεκτρικό SUV, χωρίς να υστερεί στους υπόλοιπους τομείς.

Στην περίπτωση του ΜΧ-30, τα πράγματα είναι λίγο πιο μπερδεμένα. Τι ήταν πάντα το ΜΧ-5; Σχετικά αδύναμο, διασκεδαστικό στην οδήγηση, ελαφρύ, με περιορισμένους χώρους, αλμυρή τιμή. Αυτά πρεσβεύει και το 30άρι. Ως κάτοχος τριών Miata στο παρελθόν, ανυπομονούσα να το οδηγήσω. Αρκούν όμως αυτές οι αξίες στον ηλεκτροκίνητο στίβο;

πολύς ανεκμετάλλευτος χώρος εκεί μπροστά, προικιό από τη θερμική έκδοση

 

Καταρχάς, για να είσαι ελαφρύς κι ηλεκτρικός, πρέπει να έχεις μικρή (άρα κι ελαφριά) μπαταρία. Με μόλις 30 ωφέλιμες kWh και σκάρτα 170 χιλιόμετρα πραγματικής αυτονομίας, το Mazda συστήνεται αυστηρά ως όχημα πόλης. Αλλά τότε, πόσο βολικό είναι με μήκος 4.40 μέτρα; Τα οποία δεν είναι ιδιαιτέρως ευέλικτα για ηλεκτρικό μοντέλο: βασιζόμενο σε θερμική προϋπάρχουσα πλατφόρμα, έχει κύκλο στροφής σχεδόν 12 μέτρα, σημαντικά παραπάνω από τα ανταγωνιστικά μοντέλα.

Τουλάχιστον οι μεγάλες διαστάσεις συνεπάγονται αυξημένους εσωτερικούς χώρους; Τουναντίον, το ΜΧ-30 προσφέρει διαμονή ανάλογη του Fiat 500e: οι πίσω επιβάτες θα πρέπει να είναι το πολύ δύο και το πολύ μαθητές Δημοτικού, αλλιώς τα πράγματα θα γίνουν πολύ στριμωγμένα. Σα να μην έφτανε αυτό,  το μπες-βγες είναι σκέτο μαρτύριο. Με πόρτες που ανοίγουν ανάποδα, πρέπει να ανοίξεις την μπροστινή πόρτα για να βγουν οι πίσω. Δηλαδή σα να έχεις δίπορτο αμάξωμα, μόνο λίγο χειρότερα: πρέπει να βγάλεις και τη ζώνη σου, γιατί εδράζεται πάνω στην πίσω πόρτα. Δείτε τη διαφήμιση, όπου η νοστιμούλα που κάθεται πίσω, σοφά επιλέχθηκε ώστε να έχει ύψος ανάλογο του ΜΧ-30, 1.57 παρακαλώ. Εν τω μεταξύ, στην πλάτη του καθίσματος του οδηγού, υπάρχει διακόπτης που επιτρέπει στον πίσω να σύρει ηλεκτρικά το κάθισμά σου μπρος-πίσω και να αλλάξει και την κλίση της πλάτης (ευτυχώς όχι εν κινήσει). Αρχίζει λοιπόν να σε σπρώχνει πάνω στο τιμόνι, τι αμαρτίες πληρώνω Θεέ μου, πηγαίντε από τη μεριά της μαμάς επιτέλους. Εκεί θα τραβήξουν ένα γάντζο, ο οποίος αναδιπλώνει το κάθισμά της και της χαλάει τις ρυθμίσεις. Το αυτό συμβαίνει και στο κάθισμα του οδηγού, πρέπει να το ρυθμίσεις εκ νέου.

αφενός δε χωράνε άνετα, αφετέρου το μπες-βγες είναι μπελαλίδικο, αφετρίτου νιώθουν κλειστοφοβικά με τα παράθυρα φινιστρίνια

 

Εργονομικά σφαλματάκια λοιπόν και δυστυχώς δεν είναι τα μόνα: η Mazda έχει προικίσει το 30άρι με δύο κεντρικές οθόνες και δύο περιστροφικούς διακόπτες. Δεν είναι αφής, για να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού, όμως η εναλλακτική που δίνεται κάνει τα πράγματα ακόμα πιο πολύπλοκα. Τα πράγματα είναι καλύτερα με την κάτω οθόνη που ελέγχει τον κλιματισμό. Εκεί υπάρχουν φυσικοί διακόπτες κι όλα γίνονται διαισθητικά. Για τη θερμοκρασία συνυπάρχουν δίπλα-δίπλα φυσικός διακόπτης ΚΑΙ διακόπτης αφής, για την ίδια ακριβώς λειτουργία!

άντε τώρα να παλεύεις να αναζητήσεις κάτι στο σύστημα πλοήγησης, προσπαθώντας να επιλέξεις γράμμα-γράμμα από τον περιστροφικό διακόπτη…

 

Τουλάχιστον είναι ελαφρύ; Με 1.720 κιλά, όχι ιδιαίτερα. Ευτυχώς όμως έχει μια καλορυθμισμένη ανάρτηση και στρίβει γλυκά, χωρίς να υποφέρεις στα κατσαρά του αστικού ιστού. Γενικώς είναι ένα μοντέλο που απολαμβάνεις να οδηγείς. Κάθεσαι σωστά, με ψηλή γραμμή παραθύρου που δίνει πολεμική αίσθηση. Έχεις ένα στιβαρό τιμόνι και μια άμεση ανάρτηση, θα το θέλαμε όμως με λίγη παραπάνω ισχύ και ροπή. Τα ΜΧ ήταν πάντα αδύναμα για το πλαίσιό τους κι αυτό ισχύει κι εδώ, λείπει η έκρηξη που χαρακτηρίζει άλλα ηλεκτρικά. Όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, αυτό γίνεται ακόμα πιο αισθητό. Με 12 κιλά στον ίππο, πάλι καλά να λέμε για το 9.7¨ για το 0-100. Εν τω μεταξύ, κάθε γκάζωμα συνοδεύεται από τεχνητό ήχο V8 βενζίνης να πλημμυρίζει την καμπίνα. Στην αρχή έχει την πλάκα του, σύντομα όμως θες να απολαύσεις λίγη ηλεκτρική ησυχία και δεν μπορείς, γιατί δεν απενεργοποιείται από το μενού! Κι είναι πάντα παρών, ακόμα και σε ήπια οδήγηση, ακόμα κι όταν φρενάρεις ή έχεις επιλέξει τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας από τα paddles στο τιμόνι. Εν τω μεταξύ, απορίας άξιον είναι το γεγονός ότι έχοντας επιλέξει τη μέγιστη ανάκτηση, το ΜΧ ΔΕΝ ακινητοποιείται πλήρως, κάτι που θα το καθιστούσε πολύ πιο ευκολοδήγητο.

αν κρίνεις τον χώρο αποσκευών με το σκεπτικό ότι είναι αστικό μοντέλο, τον βρίσκεις υπεραπλόχερο

 

Τι αίσθηση σου αφήνει λοιπόν το ΜΧ-30; Η πρώτη ηλεκτρική απόπειρα της Mazda είναι μπερδεμένη: έχει διαστάσεις οικογενειακού αυτοκινήτου, χωρίς τους αντίστοιχους χώρους. Μικρή μπαταρία και καθαρά αστικό προσανατολισμό, χωρίς όμως να τιμολογείται ως τέτοιο (υπολογίστε 33+ με την επιδότηση, αλλά με προσεγμένο εξοπλισμό, δηλαδή όσο κοστίζει το εξαιρετικό ID.3). Το συγκριτικό της πλεονέκτημα είναι το ποιοτικό κι ιδιαίτερο εσωτερικό, πασπαλισμένο με μια ευχάριστη (αν κι όχι ιδιαίτερα γρήγορη) οδηγική εμπειρία.

ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΜΑΤΙΑ

Το Mazda MX-30 σε κερδίζει με την πρώτη ματιά. Είναι πολύ ωραίο εξωτερικά! Η διχρωμία άσπρου-μαύρου, καθώς και το ψηλό αμάξωμα, σου δίνουν την αίσθηση ενός στιλάτου αμαξιού.

Το καντράν, οι πόρτες, τα καθίσματα κι όλος ο εσωτερικός διάκοσμος είναι ιδιαίτερα design-άτα, συνδυάζοντας διαφορετικές υφές. Το ύφασμα από ανακυκλώσιμα υλικά, το δέρμα κι ο φελλός που υπάρχουν σε όλο το εσωτερικό, δένουν μεταξύ τους με επιτυχία και δίνουν ένα όμορφο αποτέλεσμα.

Οι πόρτες, οι οποίες ανοίγουν ανάποδα είναι εντυπωσιακές στην αρχή. Στην πράξη όμως δεν είναι καθόλου βολικές, καθώς για να βγει ο επιβάτης που κάθεται πίσω, πρέπει ο μπροστινός να βγάλει τη ζώνη του και να ανοίξει την πόρτα του, ώστε να μπορέσει να ανοίξει η πίσω πόρτα.

Τα καθίσματα οδηγού-συνοδηγού είναι ικανοποιητικά. Τα πίσω καθίσματα προορίζονται μόνο για παιδιά, αφού είναι αρκετά στενά για να κάτσει ενήλικας.

Τα τζάμια των επιβατών είναι αρκετά μικρά και θυμίζουν φινιστρίνια πλοίου. Χρησιμεύουν στο να απειλείς τα παιδιά σου ότι θα τα βάλεις τιμωρία.

 

ΜοντέλοMX-30
ΈκδοσηLaunch Edition/ Luxury – Modern
Τιμή από33.043€
Τιμή μοντέλου δοκιμής33.403€
Τύπος αμαξώματοςSUV
ΚαύσιμοΗλεκτρισμός
Κινητήραςένας ηλεκτροκινητήρας
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα9.7"
Μέγιστη ταχύτητα140 χλμ/ω
100 χλμ/ώρα – 034 μέτρα
Κατανάλωση δοκιμής17.6 kWh/100 χλμ
Αυτονομία170 χλμ
Αυτονομία (WLTP)200 χλμ
Ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας30 kWh
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας35.5 kWh
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα143 ίπποι
Ροπή ηλεκτροκινητήρα265 Nm
Κίνησημπροστά
Κιβώτιοαυτόματο
Σχέσεις1
Εμπρός ανάρτησηΓόνατα McPherson
Πίσω ανάρτησηΗμιάκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένααεριζόμενα δισκόφρενα
Πίσω φρέναδισκόφρενα
Ελαστικά215 / 55 / 18
Διάμετρος στροφής11.4 μέτρα
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη2.9
Μήκος4.395 χιλιοστά
Πλάτος1.795 χιλιοστά
Ύψος1.570 χιλιοστά
Μεταξόνιο2.655 χιλιοστά
Εμπρός μετατρόχιο1.565 χιλιοστά
Πίσω μετατρόχιο1.565 χιλιοστά
Απόσταση από το έδαφος137 χιλιοστά
Βάρος1.720 κιλά
Χώρος αποσκευών366 λίτρα
Βαθμολογία EuroNCAP
Περισσότερα Άρθρα