Skoda Kamiq 1.0 G-Tec
"Ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο καλείται να ζήσει και να πεθάνει με τα καλά και τα στραβά του φυσικού αερίου"
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Πριν λίγα χρόνια, το φυσικό αέριο (CNG) προβλήθηκε ως η έσχατη λύση, το τελευταίο ανάχωμα πριν την επέλαση των ηλεκτρικών. Σε σχέση με τα υγρά καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο) ήταν πιο οικονομικό στη χρήση και σημαντικά πιο οικολογικό στους ρύπους. Σε σχέση με τα ηλεκτρικά, μπορούσε να γεμίζει σε πολύ λιγότερο χρόνο σε πρατήριο καυσίμων, απαιτώντας σχεδόν τον διπλάσιο χρόνο σε σχέση με το υγραέριο και τον τριπλάσιο από τη βενζίνη και το πετρέλαιο. Καμία σχέση με τις φορτίσεις των ηλεκτρικών δηλαδή. Αχνοφαινόταν ότι ίσως είχε τα καλά και των δύο κόσμων.
Σε αντιστοιχία όμως με τα πριζάτα και σε αντίθεση με το πετρέλαιο (ας πούμε την πιο ορθή επιλογή για οικονομική χρήση), απαιτούσε ένα σωρό συμβιβασμούς: έπρεπε να επιλέξεις από ελάχιστα μοντέλα (ουσιαστικά μόνο τον Όμιλο Volkswagen και κάποια σκόρπια μοντέλα της Fiat), έπρεπε να συμβιβαστείς με επιδόσεις από κακές (χιλιάρι ατμοσφαιρικό VW Up) ως χλιαρές (1.500άρι μοτέρ σε Seat, Skoda και VW με 130 ίππους). Οι ογκώδεις και βαριές δεξαμενές καταδυνάστευαν τον χώρο αποσκευών, τα πρατήρια ήταν (και παραμένουν) ελάχιστα, αφού η Fisikon αποδείχθηκε αναξιόπιστη στις υποσχέσεις που είχε δώσει σε χιλιάδες αγοραστές CNG, ενώ τώρα πλέον που το φυσικό αέριο επιλέγεται όλο και περισσότερο από τα ταξί, οι ουρές που σχηματίζονται στα ελάχιστα πρατήρια καθιστούν το μισάωρο μια κανονικότητα για ανεφοδιασμό. Διότι σε συνδυασμό με τη μικρή αυτονομία, οι επαγγελματίες ενίοτε γεμίζουν δύο φορές την ημέρα. Μαζί με τις ουρές, την ταλαιπωρία συμπληρώνουν οι συχνές βλάβες στις αντλίες, οι οποίες είναι ευαίσθητες και θέλουν τακτική συντήρηση, αφού το φυσικό αέριο πληρώνεται στα 200+ bar πίεσης. Σα να μην έφταναν τα παραπάνω, το πολύ μικρό ντεπόζιτο βενζίνης που έχουν τα μοντέλα του γερμανικού Ομίλου (απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να ταξινομούνται ως μονού καυσίμου και να κατεβάζουν τον μέσο όρο ρύπων της κάθε εταιρίας) καθιστά αφόρητη την κατάσταση.
Κι όμως, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, το φυσικό αέριο μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο για όποιον το επιλέξει. Εφόσον μένετε πολύ κοντά σε πρατήριο ή περνάτε έξω από ένα τακτικά (ιδανικά σε ώρες που δεν είναι αιχμής, ήτοι λίγο πριν αλλάξουν βάρδια οι ταξιτζήδες), εφόσον τα δρομολόγια που διανύετε συνήθως (προς το εξοχικό ή το γυναικοχώρι, ας πούμε) καλύπτονται από τα υπάρχοντα πρατήρια, εφόσον είστε οδηγός που έτσι κι αλλιώς οδηγεί χαλαρά και δεν επιζητάτε επιδόσεις, τότε το φυσικό αέριο θα σας λύσει τα χέρια. Τις εποχές των κανονικών τιμών καυσίμων, τα CNG μοντέλα κινούνταν με κόστος περί τα 3.5-4 ευρώ στα 100 χιλιόμετρα. Ναι, κόστος αντίστοιχο με ένα παπάκι. Τώρα που οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα σε όλα, το κόστος αγγίζει τα 6-7 ευρώ, αλλά παραμένει φθηνότερο από κάθε καύσιμο, εκτός φυσικά των ηλεκτρικών.
Ξεχωρίζεις την έκδοση G-Tec από το πράσινο λογότυπο κάτω δεξιά στο πορτ-μπαγκάζ κι αν είσαι παρατηρητικός, από το αυτοκόλλητο CNG πάνω δεξιά στο πίσω παρμπίζ. Υποχρεωτική ενημέρωση για τους διασώστες που θα χρειαστεί να επέμβουν. Όχι πως το Kamiq είναι επιρρεπές στα ατυχήματα, αφού είναι πραγματικά καλοστημένο κι ασφαλές, ενώ οι επιδόσεις του είναι τουλάχιστον ασθενικές.
Στον ανοιχτό δρόμο, όσο ο κινητήρας βρίσκεται εντός των σαλ. που σπουλάρει η τουρμπίνα (πάνω από τις 1.800 σαλ. δηλαδή), η ψυχωμένη ροπή των 160 Nm καθιστά ομαλή την κίνηση του Kamiq. Αν κρατάς τον κινητήρα στο ωφέλιμο εύρος, τότε κινείσαι ικανοποιητικά. Όταν όμως βρεθείς με πιο χαμηλές στροφές, ξετούρμπιστος, τα πράγματα μπορούν να γίνουν μέχρι κι επικίνδυνα. Πρέπει να αναπροσαρμόσεις τον τρόπο οδήγησής σου και να ανακατεύεις συνεχώς τον λεβιέ, αλλιώς θα βρεθείς ξεκρέμαστος. Αν επιλέξετε το 1.0 G-Tec, δε θα είναι λίγες οι φορές, ειδικά στην αρχή μέχρι να μάθετε τα χούγια του, που θα βρεθείτε με το πόδι στο πάτωμα και το μοτέρ να μην κάνει απλώς τίποτα! Εκείνο το ΣΤΟΠ με την άπλετη ορατότητα, που κόβατε στα 15-20 κι αφού ελέγχατε, περνούσατε με 2α χαμηλά; Θέλει οπωσδήποτε 1η. Υπακούετε στις παροτρύνσεις οικονομικής οδήγησης που προβάλλονται στο ταμπλό και κινείστε με 70 και 6η στη δεξιά στην παραλιακή. Σταματάει μπροστά σας λεωφορείο; Μην τολμήσετε να βγείτε στη μεσαία αν έρχεται άλλος ταχύτερα, θα σας στολίσει κανονικά. Είτε βυθίσετε το πόδι στη μοκέτα, είτε κατεβάσετε και περιμένετε να επιταχύνετε, η καθυστέρηση και το γαλλικό λεξιλόγιο είναι εγγυημένα. Αυτό που θα ταίριαζε στην περίσταση είναι η υβριδική πρόταση που έχει αναπτύξει η Suzuki και την ενσωματώνει στον 1.4 που φορούν τα Vitara και S-Cross. Στην προκειμένη υλοποίηση, η μπαταρία δίνει σημαντική ροπή στις πολύ χαμηλές στροφές και καλύπτει τα κενά του κινητήρα όταν λειτουργεί ξετούρμπιστος. Πιο ψηλά αναλαμβάνει το turbo, φιλικό χτύπημα στην πλάτη κι άντε πάλι στη φωλιά σου, δε σε χρειαζόμαστε άλλο. Μια επιλογή που ευεργετεί την ευκολία της οδήγησης και θα ήταν ταμάμ στο χιλιάρι CNG.
Στον ανοιχτό δρόμο, εκεί που είσαι συνέχεια μέσα στο καλό εύρος του κινητήρα, το Kamiq ταξιδεύει σωστά. Μπορεί οι 90 ίπποι να ακούγονται λίγοι, αλλά στον αυτοκινητόδρομο μπορεί να ταξιδεύει συνεχώς με απαγορευμένα νούμερα στο κοντέρ, ακόμα και φορτωμένο και με τον κλιματισμό σε λειτουργία. Αν μάλιστα φορούσε τον 1.5 των 130 ίππων, που φορούν τα Leon και Octavia και μπορούσε να συνδυαστεί με το αυτόματο DSG, που θα απάλλασσε τον οδηγό από το συνεχές ανακάτεμα και θα είχε και περισσότερη ροπή χαμηλά, θα μιλούσαμε για ένα σχεδόν τέλειο αυτοκίνητο. Το μόνο που ενοχλεί στο ταξίδι είναι η ευπάθεια στους πλάγιους ανέμους.
Οι δεξαμενές χωρούν 13.8 κιλά, αλλά αυτό ποικίλει ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία και την πίεση που μπορεί να σηκώσει η αντλία στο εκάστοτε πρατήριο. Στην πράξη, σπάνια θα σας βάλουν περισσότερα από 12 κιλά, το οποίο αφενός σημαίνει ότι με τη σημερινή τιμή (1.35 € το κιλό) θα φουλάρετε με 15 €, τη στιγμή που λίγους μήνες πριν, με την τιμή στο 0.8, θα γεμίζατε με λιγότερα από 10 €. Με αυτά τα χρήματα, θα διανύσετε από 200κάτι μέχρι 300παρά χιλιόμετρα, ανάλογα με το πού κινείστε. Με το ντεπόζιτο βενζίνης να περιορίζεται στα 9 λίτρα, η βενζίνη έχει τον ρόλο της ρεζέρβας, του συμπληρωματικού καυσίμου που θα σας πάει μέχρι το επόμενο πρατήριο φυσικού αερίου (Ηλιούπολη, Αγία Παρασκευή, Ανθούσα, Ρέντη, Χαϊδάρι, Άνω Λιόσια, Κηφισιά, Νέα Φιλαδέλφεια, Ασπρόπυργο, Μέγαρα, Ρίο, Σχηματάρι, Χαλκίδα, Λαμία, Βόλο, δύο στα Τρίκαλα, τρία στη Λάρισα, Ιωάννινα, Κοζάνη, τέσσερα στη Θεσσαλονίκη). Μες στο μποτιλιάρισμα, υπολογίστε περί τα 5.5 κιλά. Σε πιο χαλαρή κίνηση, γύρω στα 5, ενώ στον επαρχιακό δρόμο, μπορείτε να πέσετε και κάτω από 4 κιλά. Με 120 στον αυτοκινητόδρομο, υπολογίστε γύρω στα 5 κιλά και με 140 στα 6.5. Με τις τιμές να κυμαίνονται από 1.35 ως 1.75 € το κιλό (ανάλογα το πρατήριο), do your maths.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, κατευθυνθήκαμε στο πρατήριο στο Κορωπί για να γεμίσουμε, το πιο βολικό για την περίπτωσή μας. Ήταν ένα από τα πρώτα πρατήρια εντός Αττικής κι εξυπηρετούσε πολύ κόσμο, αλλά με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι είχε κλείσει. Όταν εξυπηρετηθήκαμε αλλού και καθώς το αυτοκίνητο θα επέστρεφε στην αντιπροσωπεία λίγο μετά και δεν υπήρχε λόγος να το γεμίσουμε, μας περίμενε δεύτερη έκπληξη: ο ανεφοδιασμός γίνεται πάντα μέχρι το φουλάρισμα, δεν μπορείς να επιλέξεις να βάλεις συγκεκριμένη ποσότητα. Αυτό βέβαια δε θα είναι πρόβλημα για τους ιδιώτες κατόχους, που προσπαθούν να γεμίσουν όσο περισσότερο γίνεται ώστε να αυξήσουν την αυτονομία. Εν τω μεταξύ, σε αντίθεση με τα μοντέλα της Fiat (όπως το πολύ συμπαθητικό Panda CNG), ΔΕΝ μπορείς να επιλέξεις ποιο καύσιμο θα καταναλώσεις. Σε θερμοκρασίες άνω των -10, το Kamiq εκκινεί κατευθείαν με φυσικό αέριο και θα γυρίσει στη βενζίνη μόνο όταν καταναλώσει όλο το CNG. Σε κάποια σενάρια, αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα. Αν έχεις να πας σε κάποιον μακρινό προορισμό και να γυρίσεις τη νύχτα, θα προτιμούσες να πας καταναλώνοντας βενζίνη και να σταματάς κάθε 100 χιλιόμετρα, παρά να φας το φυσικό αέριο στο πήγαινε και να ψάχνεις νυχτιάτικα για ανοιχτό βενζινάδικο κάθε μία ώρα.
Κατά τα άλλα, το Kamiq είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Κάνει σωστά όλα τα απλά, όλα αυτά που απορείς γιατί δεν μπορούν να καταφέρουν οι υπόλοιποι κατασκευαστές. Από τη συνεχή κι όχι σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης (ακούτε εκεί προς Ανατολάς;), το να έχεις μπόλικο εσωτερικό ύψος και να κάθεσαι σωστά, όσο ψηλός κι αν είσαι. Ένα κάθισμα οδηγού που ρυθμίζεται σε τεράστιο εύρος κατά ύψος, ώστε να μπορείς να κατέβεις πολύ χαμηλά (για όσους αρέσκονται σε πιο σπορτίβικη θέση οδήγησης, κοντά στην άσφαλτο) ως πολύ ψηλά, για όσους επιζητούν την τζιποειδή αίσθηση. Ένα γεροδεμένο εσωτερικό, προσεγμένο και με ποιοτικά υλικά, με καθίσματα που στηρίζουν σωστά το σώμα και γενικώς, μία καμπίνα που σου βγάζει μια easy living διάθεση. Ακόμα κι η κόρνα σού θυμίζει ότι τούτο δω είναι μισο-premium κι όχι κάνα κουβαδάκι. Κι όλα αυτά, σε μία τιμή που κρίνεται λογικότατη για τα δεδομένα της εποχής, αφού ξεκινά από τα 22 και κάτι. Ναι, προφανώς στο παρελθόν, όλα ήταν φθηνότερα: σκεφτείτε ότι πριν τρία χρόνια, το αδελφό Seat Arona κόστιζε γύρω στα 17 κι έτρεχε κι επιδότηση από τη Fisikon, οπότε με 16 χιλιάρικα αγόραζες καινούριο crossover με κόστος κίνησης κάτω από 4 ευρώ στα 100! Αλλά πολύ φοβάμαι ότι αυτές οι εποχές δε θα ξανάρθουν, ούτε σε τιμή αγοράς, ούτε σε κόστος καυσίμων. Τώρα, το να δώσουμε 25 χιλιάρικα για ένα B-SUV είναι ο κανόνας κι όχι η εξαίρεση.
To μικρό Skoda είναι ένα σωστά σχεδιασμένο αυτοκίνητο που σου φτιάχνει την καθημερινότητα. Θα πρέπει όμως να ζήσει και να πεθάνει με τα καλά και τα στραβά του φυσικού αερίου. Τα καλά είναι προφανώς το ασύγκριτα χαμηλότερο κόστος κίνησης. Ακόμα και στις μέρες μας, το να κινείσαι τόσο φθηνά ουσιαστικά σε απαλλάσσει από το άγχος για τις τιμές των καυσίμων. Όλοι γογγύζουν κι εσύ πας βόλτες, έτσι απλά επειδή δε σε απασχολεί το οικονομικό. Ταυτόχρονα όμως, φορτώνεσαι στην καμπούρα σου τη μειωμένη αυτονομία, το ελλιπές δίκτυο πρατηρίων, τις συνεχείς βλάβες των αντλιών και τις ατελείωτες ουρές της κίτρινης φυλής, το ντεπόζιτο που επιβάλλει τη χρήση μπαγκαζιέρας. Τις ασθενικές επιδόσεις που συμβαδίζουν με ήρεμους κι απαλούς οδηγούς. Εν ολίγοις, πρέπει να ευθυγραμμιστούν πολλοί πλανήτες για να είναι το Kamiq G-Tec το ιδανικό μοντέλο για εσάς. Αν συμβεί αυτό, θα αποκτήσετε ένα πραγματικά αξιόλογο αυτοκίνητο σε πολύ λογική τιμή και τελείως παράλογο (με τη θετική έννοια) κόστος κίνησης. Για τους περισσότερους όμως, το εργοστασιακό υγραέριο των Captur, Duster και Sandero θα είναι καλύτερη λύση. Με εκατονταπλάσια πρατήρια, με πολύ μεγαλύτερη αυτονομία όταν χρησιμοποιείς εναλλακτικό καύσιμο (και με ντεπόζιτο βενζίνης 50 λίτρων αντί για 9), είναι σημαντικά λιγότερο στρεσογόνα πρόταση.
Μοντέλο | Kamiq |
---|---|
Έκδοση | 1.0 G-Tec Style |
Τιμή από | 22.250€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 23.563€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Φυσικό αέριο |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 999 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 12.4" |
Μέγιστη ταχύτητα | 179 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 5.6 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 247 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 5.3 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου – Κύκλος εντός πόλης | 6.7 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Κύκλος εκτός πόλης | 4.5 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 95 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d-TEMP |
Συνολική ισχύς | 90 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 160 Nm στις 1.800 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 205 / 55 / 17 |
Διάμετρος στροφής | 10.8 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.75 |
Μήκος | 4.241 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.793 χιλιοστά |
Ύψος | 1.531 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.651 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.531 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.516 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 186 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.317 |
Βάρος | 1.360 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 278 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 9 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |