Toyota bZ4x: μειωμένη χωρητικότητα μπαταρίας κι αυτονομία
Το bZ4x απασχολεί για ακόμα μια φορά την ειδησεογραφία και -μαντέψτε- είναι πάλι για τους λάθος λόγους. Πάνω που η Toyota επίλυσε το πρόβλημα με τα χαλαρά μπουλόνια, που είχε οδηγήσει σε παγκόσμια ανάκληση, πριν προλάβει καν να παραδοθεί στους πελάτες, ακόμα και σε επαναγορά των προβληματικών οχημάτων από την εταιρία, τώρα ανέκυψε θέμα με την αυτονομία.
Θυμίζουμε ότι σε κάθε ηλεκτρικό μοντέλο ανακοινώνονται δύο χωρητικότητες της μπαταρίας. Η πλήρης χωρητικότητα κι η ωφέλιμη. Aς πάρουμε το παράδειγμα του Volvo C40, το πιο πρόσφατο ηλεκτρικό που δοκιμάσαμε στο CarTalk.gr. Ενώ η συνολική χωρητικότητα της μπαταρίας είναι 78 kWh, ο οδηγός έχει πρόσβαση στις 75. Μένει πάντα κάποιο ποσοστό φόρτισης ώστε να μην μπορείς ούτε να την ξεφορτίσεις πλήρως ούτε να τη φορτίσεις τελείως κι αυτό γίνεται για λόγους αξιοπιστίας σε βάθος χρόνου. Κάθε εταιρία αποφασίζει πόσο ποσοστό δε θα είναι προσβάσιμο αλλά πάντα κυμαίνεται σε μικρά νούμερα, γιατί αλλιώς θα συμβεί το παράδοξο να κουβαλάς μια μεγάλη (άρα βαριά κι ακριβή) μπαταρία και να απολαμβάνεις μικρή αυτονομία. Η αντίστοιχη διαφορά στο VW ID.3 είναι 58 και 62 kWh, ενώ στο Nissan Leaf είναι 56 και 62.
Η Toyota ανακοινώνει 71.4 kWh, χωρίς να διευκρινίζει αν είναι η συνολική ή η ωφέλιμη χωρητικότητα. Η Βίβλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τo EV Database, αναφέρει ότι είναι η ωφέλιμη κι η συνολική ανέρχεται στις 75 kWh. Ενώ λοιπόν υπάρχει αυτή η (ηθελημένη;) ασάφεια, τα πρώτα bZ4x στάλθηκαν στα διάφορα περιοδικά κι ιστοσελίδες ανά την Ευρώπη για δοκιμή. Η Νορβηγία, πρώτη σε ποσοστό πωλήσεων σε όλη την ήπειρο, έχει σελίδες που ασχολούνται μόνο με ηλεκτρικά μοντέλα κι οι δοκιμές τους είναι εμπεριστατωμένες κι εξονυχιστικές. Μία από αυτές είναι κι η Elbil24, όπου σε πρόσφατο δημοσίευμά της αναφέρει ότι η πραγματική χωρητικότητα της μπαταρίας είναι πολύ μικρότερη από τις 71.4 kWh, για την ακρίβεια μόλις 60 kWh! Οι Νορβηγοί συνάδελφοι είχαν πληροφορηθεί από τεχνικούς της Lexus ότι τα 71.4 είναι ωφέλιμη χωρητικότητα κι η μικτή ανέρχεται στις 74 kWh, αλλά οι δοκιμές τους διέψευσαν οικτρά τις επίσημες δηλώσεις. Οι ίδιοι τιτλοφορούν το άρθρο τους με τη λέξη σκάνδαλο…
Προφανώς, με ωφέλιμη μπαταρία μόλις 60 kWh, το bZ4x δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τα υπόλοιπα μοντέλα της κλάσης σε αυτονομία. Οι δοκιμές τής Elbil24 αποκάλυψαν ότι το ιαπωνικό μοντέλο μπορεί να διανύσει λιγότερα από 310 χιλιόμετρα, πολύ μεγάλη απόκλιση από τα 470 που υπόσχεται η Toyota. Κανένα μοντέλο βέβαια δεν μπορεί να επαληθεύσει την επίσημη εργοστασιακή αυτονομία, κάτι αντίστοιχο που συμβαίνει και στα θερμικά μοντέλα και την επίσημη κατανάλωση, αλλά εδώ η απόκλιση είναι πολύ μεγάλη. Οι Νορβηγοί αναφέρουν ότι η ενεργοποίηση του κλιματισμού είχε πολύ μεγάλη επίδραση στην προσδοκόμενη αυτονομία, πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι σε άλλα EV. Έχουν επικοινωνήσει με την επίσημη αντιπροσωπεία και περιμένουν την απάντησή της.
Ούτε η φόρτιση είναι ανέφελη. Θυμίζουμε ότι την άνοιξη μας είχε απασχολήσει μια ανακοίνωση της ίδιας της Toyota, όπου ενημέρωνε ότι η τετρακίνητη έκδοση έχει θέματα με τη φόρτιση σε χαμηλές ταχύτητες, με το ιαπωνικό μοντέλο να μην μπορεί να φορτίσει όταν σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ένα ρεπορτάζ από το αμερικάνικο Motortrend είχε αποκαλύψει ότι η φόρτιση ήταν χαμηλή και σε ιδανικές θερμοκρασίες.
Μία πιθανή εξήγηση για την τεράστια διαφορά πραγματικής κι ωφέλιμης μπαταρίας και το χαμηλό ρυθμό φόρτισης θα μπορούσε να είναι η εξαγγελία της Toyota για εγγύηση 10 ετών ή 1.000.000 χιλιομέτρων. Κανείς άλλος κατασκευαστής δεν έχει τολμήσει να προσφέρει τέτοια εγγύηση και για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, προφανώς πρέπει να αφήσεις τεράστιο ποσοστό της μπαταρίας που να μην είναι προσβάσιμο, αλλά και να μην τη φορτίζεις με γρήγορο ρυθμό. Αφενός όμως θα πρέπει να ενημερώσεις τους αγοραστές σου για την αυτονομία που θα συναντήσουν, αφετέρου (όπως πολύ εύστοχα σημειώνει η Elbil24) να αποφασίσεις “αν θέλεις ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορείς να ζήσεις αυτά τα 10 χρόνια ή αν θέλεις μόνο να ασφαλιστείς από το δέκατο έτος και μετά”. Και βέβαια, το bZ4x βρίσκεται στην πιο ανταγωνιστική κατηγορία ηλεκτρικών οχημάτων, εκεί όπου θα βρείτε μοντέλα από την Tesla, την Volvo (δύο μάλιστα), τη Nissan, τη Mercedes, τη BMW, την Jaguar, τη Ford, τα πολυβραβευμένα δίδυμα της Kia και της Hyundai. Μοντέλα που δεν έχουν τα προβλήματα του bZ4x.